Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου. Γεννημένος στο Λονδίνο το 1899, ανέπτυξε από νωρίς πάθος για το σινεμά και κατάφερε να δημιουργήσει ένα μοναδικό στυλ που επηρέασε βαθιά την εξέλιξη της έβδομης τέχνης. Η χαρακτηριστική του ικανότητα να δημιουργεί ένταση, μυστήριο και ανατροπές του χάρισε τον τίτλο «Μάστερ του Σασπένς».
Πρωτοποριακή κινηματογραφική ματιά
Από τις πρώτες του ταινίες, ο Χίτσκοκ έδειξε πως μπορούσε να ξεπεράσει τα όρια του κλασικού κινηματογράφου. Έπαιζε με την κάμερα, τις γωνίες λήψης και το μοντάζ, δημιουργώντας μια αίσθηση αγωνίας που κρατούσε τον θεατή καθηλωμένο. Σημαντικό στοιχείο του έργου του ήταν η έμφαση στην ψυχολογία των χαρακτήρων. Οι ήρωές του συχνά ήταν «καθημερινοί άνθρωποι» που βρίσκονταν ξαφνικά μπλεγμένοι σε επικίνδυνες καταστάσεις.
Διάσημα έργα και επιρροή
Ανάμεσα στις πιο γνωστές του ταινίες συγκαταλέγονται το “Psycho” (1960), το “Vertigo” (1958), το “Rear Window” (1954) και το “North by Northwest” (1959). Η σκηνή με το ντους στο “Psycho” έχει μείνει στην ιστορία ως μία από τις πιο εμβληματικές στιγμές του σινεμά. Το “Vertigo” μάλιστα έχει ανακηρυχθεί από πολλούς κριτικούς ως η καλύτερη ταινία όλων των εποχών. Η δουλειά του Χίτσκοκ επηρέασε αμέτρητους σκηνοθέτες, από τον Μάρτιν Σκορσέζε μέχρι τον Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Η προσωπικότητα πίσω από τον σκηνοθέτη
Παρά την τεράστια επιτυχία του, ο Χίτσκοκ είχε μια ιδιόρρυθμη προσωπικότητα. Χαρακτηριζόταν από μαύρο χιούμορ, το οποίο συχνά περνούσε και στις ταινίες του. Εμφανιζόταν μάλιστα ο ίδιος σε μικρές σκηνές (cameos), δημιουργώντας ένα «παιχνίδι» με το κοινό. Αν και ποτέ δεν κέρδισε Όσκαρ Σκηνοθεσίας, τιμήθηκε με το βραβείο Irving G. Thalberg για τη συνολική του προσφορά.
Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ δεν ήταν απλώς σκηνοθέτης· ήταν δημιουργός ενός νέου τρόπου αφήγησης, όπου η αγωνία και η ψυχολογική ένταση έγιναν τέχνη. Οι ταινίες του παραμένουν διαχρονικές και εξακολουθούν να εμπνέουν νέες γενιές δημιουργών και θεατών. Ο «Μάστερ του Σασπένς» κατάφερε να αλλάξει για πάντα το πώς αντιλαμβανόμαστε τον κινηματογράφο.
Πηγή: BFI Screenonline