Το “καλό κορίτσι” είναι η εκπαίδευση, που δεχόμαστε στην παιδική ηλικία να είμαστε: Ευχάριστες, ευγενικές, και χαριτωμένες.
Και μοιάζει κάπως έτσι: Πολλά κορίτσι μαθαίνουν (άμεσα ή έμμεσα): να μην δείχνουμε ποτέ τον θυμό μας, να επιτρέπουμε στους ανθρώπους να παραβιάζουν τα όριά μας, και να κρύβουμε τις ανάγκες μας για να ευχαριστήσουμε τους άλλους.
Τα νέα κορίτσια που υιοθετούν αυτά τα χαρακτηριστικά, ανταμείβονται στις οικογένειες και στην κοινωνία. Συχνά φαίνονται “ώριμα για την ηλικία τους”. Η αξία τους έρχεται από τη θυσία των δικών τους αναγκών, για να φροντίσουν για τις ανάγκες των άλλων.
Όταν είσαι το “καλό κορίτσι” πληρώνεις μεγάλο τίμημα επειδή δεν μπορείς:
- να λες ότι δεν αισθάνεσαι άνετα
- να λες όχι σε κάποιον (να βάζεις όριο)
- να εκφράζεις, πώς αισθάνεσαι πραγματικά
Ο ρόλος της μητέρας του “καλού” κοριτσιού
Σαν συνέπεια, από μικρή ηλικία, τα κορίτσια αρχίζουν να έχουν την αντίδραση τραύματος “πάγωμα” ή “ταπείνωση”. Π.χ.: σαν μικρό κορίτσι αισθάνεσαι άβολα κοντά στον θείο σου. Πίνει πολύ και φωνάζει. Η διαίσθησή σου, σου λέει να τον αποφεύγεις.
Η (καλοπροαίρετη) μητέρα σου καταλαβαίνει τη δυσφορία σου. Αντί να σε βοηθήσει να βγεις από τη δυσφορία, να επικυρώσει τα συναισθήματά σου, και να σε διδάξει, πώς να τιμάς τα δικά σου όρια: σου λέει ότι πρέπει να τον αγκαλιάσεις. Είναι ευγενικό. Και δεν μπορείς να δείχνεις “αγενής”.
Τα μηνύματα είναι ξεκάθαρα: η εξωτερική εμφάνιση και κοινωνικά “αποδεκτή” συμπεριφορά, είναι πιο σημαντική από τα εσωτερικά συναισθήματα. Κανένα καλό κορίτσι δεν μπορεί να φαίνεται αγενές. Καθώς τον αγκαλιάζει, το σώμα της παγώνει. Σταδιακά, μαθαίνει να αποσυνδέεται από τα συναισθήματά της για να ευχαριστεί τους γύρω της.
Οι συνέπειες
1. Καθώς συμβαίνουν αυτές οι καταστάσεις κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, το καλό κορίτσι καταλήγει να πιστέψει, ότι ο ρόλος της σε ένα κοινωνικό περιβάλλον είναι να γίνεται αρεστή.
2. Αυτό οδηγεί σε υπερβολική επαγρύπνηση: εστίαση στο τι θα σκεφτούν οι άλλοι γι’ αυτήν, πώς φαίνεται, και αν την αποδέχονται. Όταν δεν βρίσκεται σε κατάσταση παγώματος (αποσυνδεμένη), βρίσκεται σε ταπείνωση: να ευχαριστεί, να συμπλέει, ή να αποφεύγει συγκρούσεις.
3. Τα καλά κορίτσια δεν μαθαίνουν σημαντικές δεξιότητες για να σχετίζονται όπως: να λένε τις ανάγκες τους, να βάζουν όρια, ή να επιλύουν τις συγκρούσεις.
4. Τελικά, θυμώνει. Θυμώνει πολύ. Αλλά, διδάχθηκε να φοβάται τον θυμό της. Ή να πιστεύει ότι το να θυμώνει, σημαινει πως κάτι δεν πάει καλά με την ίδια.
Μέχρι να ξυπνήσει και να δει την αλήθεια: πως ο θυμός της είναι έγκυρος και ο ρόλος της στη ζωή δεν είναι να γίνεται αρεστή, αλλά να είναι αυθεντική.
Τότε, μπορεί να μάθει να παρέχει ασφάλεια στον εαυτό της, να λέει την αλήθεια με συμπόνια, και να χτίζει αυθεντικές σχέσεις, όπου δεν χρειάζεται πλέον να παίζει κάποιο ρόλο.
Πηγή: Dr. Nicole LePera
Έφη Μεσιτίδου
Ψυχολόγος
Διαδικτυακές συνεδρίες
efimesitidou@gmail.com
tiktok: efimesitidoupsychologist
fb: EfiMesitidouPsychologist