Τα Labubu, αυτά τα μικρά, τριχωτά ξωτικά με τα πλατιά χαμόγελα και τα αιχμηρά αυτιά, έχουν εξελιχθεί στο viral συλλεκτικό φαινόμενο που δεν περίμενε κανείς. Η «φυλή» The Monsters ξεκίνησε από τα εικονογραφημένα βιβλία του καλλιτέχνη Kasing Lung το 2015 στο Χονγκ Κονγκ και μεταμορφώθηκε, το 2019, σε μια εμμονή της Pop Mart που ξεκίνησε με φιγούρες σε blind‑boxes.
Ουρές, bots και mystery boxes
Στο επίκεντρο της υστερίας βρίσκεται το blind‑box σύστημα: Ο αγοραστής πληρώνει χωρίς να ξέρει τι θα πάρει – μια στρατηγική που βασίζεται την αίσθηση τζόγου, έχοντας όμως στόχο μέχρι και παιδιά. Η ελλειμματική διαθεσιμότητα ενισχύει τη «κουλτούρα της σπανιότητας», οδηγημένη από bots που αγοράζουν stock μέσα σε δευτερόλεπτα, ανοίγοντας συχνά ουρές και pop‑ups σε Λος Άντζελος και Λονδίνο .
Από τα social media μέχρι τη μόδα
Μια φωτογραφία της Lisa από τους BLACKPINK με ένα Labubu να κρέμεται από τσάντα Louis Vuitton πυροδότησε το κύμα celebrity hype – ακολούθησαν οι Rihanna, Dua Lipa, Emma Roberts και άλλοι.
Aftermarket mania
Δημιουργήθηκαν clubs συλλεκτών, ενώ οι απομιμήσεις πλημμύρισαν δρόμους όπως η Canal Street στη Νέα Υόρκη, δίνοντας τη θέση τους σε απομιμήσεις Labubu που πωλούνταν για 10 δολάρια το τεμάχιο.
Οικονομική έκρηξη και business case
Το 2024 η Pop Mart ανακοίνωσε έσοδα 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με τα Labubu να συνεισφέρουν πάνω από το 23% αυτών, σημειώνοντας αύξηση 700% τον τελευταίο χρόνο.
Ποιος είναι ο αντίκτυπος;
- Η απόκρυψη του περιεχομένου και τα secrets editions καλλιεργούν εθισμό και αίσθηση κοινότητας.
- Η μόδα συνενώθηκε με τα παιχνίδια, με την απήχηση ολοένα και να αυξάνεται λόγω της διαφήμισης από influencers.
- Ταύτιση του υπέρμετρου καταναλωτισμού με το κοινωνικό status: Αντιπροσωπεύει σύγχρονη έκφραση ταυτότητας και συναισθηματικής χρησιμότητας.
Τα Labubu είναι πολύ περισσότερο από απλές φιγούρες — είναι εκπρόσωποι μιας νέας πλατφόρμας κατανάλωσης, όπου η έκπληξη, το design, το scarcity και η κοινότητα συνδυάζονται σε ένα εκρηκτικό cocktail. Όπως λένε οι ειδικοί, αντιπροσωπεύουν μια «κουλτούρα που μαγνητίζει»: Μία συλλεκτική υστερία που είναι πολύ πιθανό να αφήσει βαθύ αποτύπωμα στο marketing, την ψυχολογία των καταναλωτών και τη μόδα του 21ου αιώνα.
Πηγή: NPR