Τα παιδιά φαίνεται να έχουν περισσότερη φαντασία από τους ενήλικες για αρκετούς λόγους που σχετίζονται με τη βιολογία, την ανάπτυξη του εγκεφάλου και τον τρόπο που βιώνουν τον κόσμο.
Ανάπτυξη εγκεφάλου και δημιουργικότητα
Ο εγκέφαλος των παιδιών βρίσκεται σε φάση ταχείας ανάπτυξης. Η νευροπλαστικότητα – δηλαδή η ικανότητα του εγκεφάλου να δημιουργεί νέες συνδέσεις – είναι πολύ υψηλότερη στα πρώτα χρόνια της ζωής. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να συνδυάζουν έννοιες και εμπειρίες με νέους, πρωτότυπους τρόπους, κάτι που ενισχύει τη φαντασία.
Περιορισμένη «λογική φιλτραρίσματος»
Οι ενήλικες χρησιμοποιούν τη λογική και την εμπειρία για να φιλτράρουν τι είναι «πιθανό» ή «ρεαλιστικό». Τα παιδιά όμως δεν έχουν ακόμη αναπτύξει αυτά τα αυστηρά όρια. Έτσι, αφήνουν τον νου τους να ταξιδεύει χωρίς να εμποδίζεται από κοινωνικούς κανόνες ή πρακτικούς περιορισμούς.
Παιχνίδι και εξερεύνηση
Το παιχνίδι είναι βασικό εργαλείο μάθησης για τα παιδιά. Μέσα από το παιχνίδι με ρόλους, τις ιστορίες και τα ελεύθερα σενάρια, καλλιεργούν τη φαντασία τους. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να δοκιμάζουν διαφορετικές εκδοχές του εαυτού τους, να μπαίνουν σε «φανταστικούς κόσμους» και να επεξεργάζονται συναισθήματα και εμπειρίες.
Λιγότερες κοινωνικές αναστολές
Τα παιδιά δεν έχουν ακόμη εσωτερικεύσει κοινωνικές πιέσεις που συχνά κάνουν τους ενήλικες πιο συγκρατημένους. Δεν φοβούνται να φανούν «παράξενα» ή να εκφράσουν ιδέες που μοιάζουν απίθανες. Αυτή η ελευθερία ενισχύει τη δημιουργική σκέψη.
Σχέση με τη φαντασία και τη μάθηση
Η φαντασία στα παιδιά δεν είναι μόνο παιχνίδι· είναι τρόπος μάθησης. Χρησιμοποιούν τη φαντασία για να κατανοήσουν τον κόσμο, να μιμηθούν τους μεγάλους και να προετοιμαστούν για πραγματικές καταστάσεις.
Τα παιδιά έχουν περισσότερη φαντασία επειδή ο εγκέφαλός τους είναι πιο ευέλικτος, η σκέψη τους δεν περιορίζεται από λογικούς ή κοινωνικούς κανόνες, και η φαντασία αποτελεί φυσικό μέσο εξερεύνησης και μάθησης.
Πηγή: Idea to Value